محصول و خدمات | تعداد | جمع |
---|
از آنجاییکه اکنون در حال خواندن مطلب اصول طراحی لوگو هستید، بدان معناست که به زمینه طراحی گرافیکی علاقهمند هستید. از این رو، اگر تصمیم دارید به غیر از کارهایی چون طراحی و چاپ بنر و تراکت و موارد مشابه، در مورد اصول طراحی لوگو که در ساخت لوگوی برندهای معروف به کار گرفته شده است بیشتر بدانید، تا انتهای این مطلب از تیم گرافیک همراه ما باشید.
آیا تابهحال به لوگوی برند آمازون بادقت نگاه کردهاید؟ پیکان نارنجیرنگ آمازون که از حرف A تا Z امتداد دارد، نشاندهنده طیف گسترده محصولات و انحنای این پیکان، بیانگر لبخند رضایت مشتریان آن است. میبینید که چقدر ظریف و زیرکانه میتوان یک لوگوی جذاب و تاثیرگذار ساخت؟
به بیان ساده، لوگو علامتی است که از متن و تصاویر تشکیل شده و به منظور شناخت بیشتر یک برند ارائه میشود. لوگو میتواند یک برند بهخصوص را به مخاطبان معرفی کرده و درعینحال، آن را از رقبایش متمایز کند. لوگو پر از معناست و باید بهطور کامل خدمات، نوع مخاطبان هدف و ارزشهای برند را به اشتراک بگذارد، تا مشتریان بتوانند به سرعت تصمیم بگیرند که آیا آن برند برای آنها مناسب است یا خیر.
اجزای اصلی تشکیلدهنده لوگو عبارتنداز:
یک لوگوی خوب، داستان برند شما را با استفاده از عناصر طراحی مانند رنگ، فونت، تصاویر و اشکال بیان میکند. بنابراین باعث میشود تشخیص برند شما در میان رقبا آسان شده و هر کجا که دیده شود، تاثیر خودش را در چشمان مخاطب بگذارد. همچنین یک لوگوی خوب در هر رسانهای، چه روی کارت ویزیت یا داخل گوشی موبایل، بهوضوح قابلتشخیص است.
همه ما سلایق شخصی خود را داریم، اما معیارهای عینی وجود دارد که میتوان با آنها لوگوها را مورد قضاوت قرار داد. یعنی میتوانید به هر اندازهای که دوست دارید لوگو را زیبا طراحی کنید، اما اگر معنایی نداشته باشد و نتواند بهخوبی با مخاطب خود ارتباط برقرار کند، بیارزش است. از این رو، یک لوگوی خوب باید در برقراری ارتباط بین نام تجاری (هدف و شخصیت آن) و مشتریان، موثر باشد و باید این کار را به روشی بسیار ساده و واضح انجام دهد. علاوه بر آن، میبایست بهیادماندنی و قابلتشخیص باشد.
وقتی صحبت از ایده طراحی لوگو به میان میآید، همیشه باید با استراتژی کار را شروع کنید. این رویه شامل فکر کردن در مورد نوع بیزنس، هدف، شخصیت، خدماتی که ارائه میدهد و نقطه تمایز آن با رقبایش میشود. بنابراین، پیش از طراحی لوگو میبایست مارکت ریسرچ انجام داده و با صاحب کسبوکار گفتگو کنید.
در واقع، همانطور که در طراحی و چاپ کارت ویزیت، به نوع کسبوکار، هدف آن و مشتریان بالقوهاش توجه میکنید، طراحی لوگو نیز همین روند را نیازمند است. به بیان بهتر، تلاش بیهودهای است که بخواهید پیش از دانستن هدف چیزی، به طراحی شکل و ظاهر آن بپردازید. از این رو، هنگامیکه درک خوبی از شخصیت و هدف برند موردنظر پیدا کردید، آنگاه شروع به ایدهپردازی و طراحی لوگو کنید.
در بخش زیر، اصولی که باید در طراحی لوگو از آنها پیروی کنید را بیان کردهایم:
وقتی صحبت از ساخت لوگو میشود، سادگی حرف اول را میزند. چیزی که ساده باشد، بسیار بهیادماندنیتر و قابلتشخیصتر از چیزی است که در آن جزئیات بسیاری به کار رفته است. ذکر جزئیات میتواند در طراحی و چاپ تراکت و بروشور بیاید، نه در طراحی لوگو. البته آنقدر هم نباید طراحی لوگو را ساده کرد، که هیچ معنا و مفهومی را منتقل نکند.
هر برندی، مخاطبان هدف خود را دارد و شما میبایست ویژگیهای تعیینکننده آن را در نظر بگیرید. این ویژگیها شامل جنسیت، سن، مکان، درآمد، شغل و چیزهایی از این قبیل است. از این رو ببینید مخاطبان برند موردنظر دارای چه جنسیتی هستند، بیشتر بزرگسال هستند یا جوان. در حالت کلی، ممکن است طراحی لوگو برای تمام افراد با هر جنسیت و سن و سالی باشد. اما چیزی که مهم است، اهمیت دادن به ویژگیهای مخاطبان و مشتریان بالقوه است.
امروزه شاهد راهاندازی هزاران استارتآپ و ظهور برندهای مختلف هستیم؛ از این رو طراحی و ساخت یک لوگوی جدید، تاثیرگذار، متمایز و بهیادماندنی، میتواند قدری چالشبرانگیز باشد. برای مثال، از نمادها و طرحهایی با ظاهر عمومی مانند کرهزمین، مناظر شهری و دستهای از آدمها که در حال هیاهو کردن هستند، خودداری کنید.
برای اینکه یک لوگو بهخوبی در ذهن مخاطب بماند، معمولا پیشنهاد میشود که از ریشه نام یک برند استفاده کنید. اگر شما بتوانید داستان بوجود آمدن و خدمترسانی یک کسبوکار را در یک علامت مختصر تعریف کنید، هنر طراحی خود را به همه نشان دادهاید.
آیا میدانستید که لوگوی کوکاکولا از سال ۱۸۸۵ بدونتغییر باقیمانده است. از این رو همانطور که حدس زدهاید، یکی دیگر از چالشهای پیشروی شما برای طراحی لوگو، دستیابی به ظاهری مدرن و در عینحال جاودانه است. میدانیم این روزها همه چیز آنقدر سریع تغییر میکند که ممکن است چیزی فوقالعاده، در کمترین زمان ممکن مد شده و بهطور باورنکردنی سریعا از مد نیز بیفتد.
به همین دلیل، از هر چیزی که بسیار شیک است اجتناب کنید؛ زیرا احتمالا تا زمانیکه پروژه برندسازی و طراحی لوگو را به پایان برسانید، از مد افتاده است! بهعنوان یک راه پیشنهادی، لوگوهایی که صرفا تایپوگرافیک هستند، میتوانند در عینحال که جذابیت و سادگی بالایی دارند، جاودانه نیز بهنظر برسند. چراکه بسیار بعید است چنین چیز سادهای از مد بیفتد.
از دیگر اصول طراحی لوگو، مقیاسپذیری آن است. یک لوگو ممکن است بر روی صفحهنمایش کامپیوتر فوقالعاده بهنظر برسد؛ اما چگونه میتوان آن را روی یک خودکار، ماگ، پرینت کاغذی یا حتی بیلبوردی به بزرگی چندین متر به وضوح نشان داد؟ بنابراین شما باید چیزی طراحی کنید که در مقیاس کوچک دیجیتالی و همچنین در مقیاس بزرگ و در کنار ساختمانها و پلها به خوبی جواب بدهد. در واقع، طرح گرافیکی لوگوی شما باید با فرمتهای مختلف سازگار باشد.
فونت مورد استفاده در طراحی لوگو، چه یک سریف کلاسیک، جورجیا، کالیبری یا اسکریپت باشد، چیزهای زیادی در مورد برند موردنظر بیان میکند. البته ما میتوانیم از ابتدا یک تایپفیس کاملا سفارشی را برای لوگوی برند خود بسازیم. حتی میتوان یکی از تایپفیسهای موجود را انتخاب کرده و سپس آن را کمی تغییر دهیم تا سفارشی شود. بدین ترتیب میتوان ظاهر لوگو را منحصربهفرد و متمایز کرد.
انتخاب رنگ نامناسب میتواند باعث کم شدن تاثیرگذاری لوگو شود. از این رو، اطمینان حاصل کنید که تفاوت بین RGB، CMYK و Pantone و اینکه چگونه طرحهای رنگی در فرم دیجیتال و چاپ بهنظر میرسند، را بدانید. بدیهی است رنگهای مختلف احساسات متفاوتی را برمیانگیزند. از این رو، ابدا تصادفی نیست که رایجترین رنگهای مورداستفاده در ساخت لوگوهای برندهای معروف، موارد زیر است:
البته ۹۵ درصد از برندهای معروف، بیش از دو رنگ را در طراحی لوگوهای خود استفاده نکردهاند. چراکه آنها اعتقاد دارند یک رنگ بهخصوص مانند یک امضا است و میتواند شناخت برند موردنظر را تا ۸۰ درصد افزایش دهد. همچنین توصیه میشود که لوگوی خود را با رنگهای کمرنگ بسازید. اینکه در طراحی لوگو از چندین رنگ و آن هم رنگهای پررنگ و بولد استفاده کنید، نه تنها مناسب نیست، بلکه میتواند وحشتناک باشد. بنابراین، یکی از مهمترین موارد در اصول طراحی لوگو را میتوان به انتخاب رنگ و سایهرنگ مناسب نسبت داد.
آیا به لوگوی معروف برند آدیداس که در دو رنگ سیاه و سفید طراحی شده است، دقت کردهاید. نمیتوان میزان سادگی و جذابیت این لوگو را نادیده گرفت. این هنر طراح لوگوی آن را میرساند که توانسته تنها با دو رنگ، با مخاطب ارتباط برقرار کرده و در ذهن او باقی بماند.
با اینکه در عنوان قبلی، اهمیت انتخاب رنگ را مورد بحث قرار دادیم، اما نکته اینجاست که هرگز نباید یک لوگو کاملا بر رنگی که دارد متکی باشد. ممکن است به دلایل مختلف و برای رویدادهای متفاوت، علامت یا لوگوی یک برند معروف، بهصورت سیاه و سفید به نمایش گذاشته شود. از این رو، طراحی لوگوی خود را در مقیاس خاکستری یا سیاه و سفید نیز انجام داده و مطمئن شوید همان میزان جذابیت را دارد.
هر تصمیمی که در طراحی لوگو میگیرید باید با داستان و روح آن کسبوکار، هماهنگ باشد. این موضوع به استراتژی و اینکه چرا درک هدف، شخصیت و خدمات پیشنهادی آن برند واقعا مهم است، برمیگردد. بهعنوان یک پیشنهاد، این سؤالات را از لوگویی که طراحی کردهاید بپرسید:
همچنین توصیه میکنیم که طرح لوگو را به تعداد انگشتشماری از مخاطبان هدف نشان داده و این سوالات را از آنها بپرسید. ببینید که آنها چگونه به این سوالات پاسخ میدهند و آیا اساسا این لوگو برایشان جذاب است. ببینید چیزی که مدنظر شما بوده، با چیزی که آنها از این طرح متوجه شدهاند یکی است یا خیر.
در این مطلب از تیم گرافیک با مجموعه اصول طراحی لوگو آشنا شدید و مشاهده کردید که چگونه برندهای معروف و موفق، از این اصول برای ماندگاری و محبوبیت خود استفاده کردهاند. اکنون شما نیز میتوانید با استفاده از همین اصول و مقداری خلاقیت، به خلق لوگوهای ساده اما بهیادماندنی بپردازید و موقعیت خود را بهعنوان یک طراح گرافیک موفق، بیش از پیش بهبود ببخشید.