در مجموعه تیم گرافیک، محصولات ویژه ای با عنوان قالب دار (یا قالب اختصاصی) وجود دارد که با جنس های متنوع و ابعاد دلخواه شما در قالب چاپ فرم عمومی ارائه شده است. از انواع این محصولات می توان از کارت ویزیت های قالب دار، لیبل های قالب دار و تراکت های قالب دار نام برد.
در این مقاله به راهنمای عمومی طراحی بهینه و صحیح این محصولات برای رسیدن به بهترین نتیجه چاپی می پردازیم. توصیه می شود قبل از مطالعه راهنمای طراحی محصولات قالب دار، برای طراحی کارت ویزیت ها و لیبل های قالب اختصاصی، راهنمای عمومی طراحی کارت ویزیت و لیبل و برای طراحی تراکت های قالب اختصاصی، راهنمای جامع طراحی انواع تراکت را مطالعه نمایید. در این مقالات توضیحات کاملی در مورد نوع رنگ انتخابی برای چاپ، حاشیه برش، فونت ها و سایر نکات کلیدی وجود دارد که لازم است برای طراحی محصولات قالب دار نیز آن ها را در نظر بگیرید.
روش های طراحی قالب
محصولات قالبدار (یا قالب اختصاصی) علاوه بر طرح چاپی شامل یک فایل مربوط به طرح قالب جهت برش خاص مد نظر شما نیز می باشد؛ که این طرح توسط شما و یا مجموعه تیم گرافیک با انتخاب شما انجام می گیرد. این طرح می بایست یک صفحه با ابعاد دقیقا برابر با طرح اصلی شما بوده و شامل خطوط کاملا مشکی (بدون ترام) و بهم پیوسته با زمینه سفید باشد (استفاده از رنگ های دیگر در فایل قالب موجب لغو سفارش شما و تاخیر در پردازش می شود). این خطوط در سیستم پردازش چاپ خوانده شده و بصورت برداری جهت ساخت قالب برش در می آید.
در ادامه نکاتی جهت طراحی هر چه بهتر فایل قالب در محصولات مختلف در اختیار شما قرار می گیرد.
طراحی فایل قالب محصولات کارت ویزیت و لیبل قالب اختصاصی:
معمولا این محصولات دارای ابعاد دلخواه می باشند که از کنار هم چیده شدن لت های پایه عنوان شده در بخش سفارش محصول ساخته می شود (برای مثال هر لت پایه کارت ویزیت سلفون قالبدار به ابعاد 4.8*8.5 سانتی متر می باشد). با توجه به این موضوع، پس از انجام چیدمان بر پایه لت ها (ضرایب صحیح از لت پایه) در نظر داشته باشید که نهایت فضایی که برای خط برش قالب اختصاصی خود می توانید در نظر بگیرید به میزان 3 میلی متر برای محصولات با لت پایه 4.8*8.5 و به میزان 5 میلی متر برای محصولات با لت پایه 6*9 از چهار طرف می باشد. (مطابق شکل زیر)
راهنمای طراحی فایل قالب محصولات تراکت قالب دار:
این محصولات در پایه ابعاد تراکت های استاندارد مثل A4 و A5 چیده می شوند. بدین منظور شما می بایست طبق روال معمول یک طرح تراکت با ابعاد استاندارد به عنوان طرح چاپی آماده کنید. پس از آن یک فایل مربوط به قالب با همان ابعاد با زمینه سفید در نظر گرفته و قالب اختصاصی مد نظر خود را با رعایت حاشیه برش 15 میلی متر از طرفین تراکت پایه با خطوط مشکی مشخص نمایید. (برای مثال در تراکت قالب دار A4 که پایه استاندارد چاپ ابعاد 20 * 29 سانتی متر می باشد، حداکثر فضایی که می توان برای قالب در نظر گرفت به میزان 18.6 * 28.6 است.)
نکات کلیدی در مورد تمامی محصولات قالب دار:
- به علت وجود خطا در تیغ دایکات، بهتر است از طرح ها و کادرهای قرینه استفاده نکنید، زیرا پس از برش ممکن است طرح شما، وسط در وسط نباشد و از زیبایی کار کاسته شود.
- حتما توجه داشته باشید که فایل طرح و فایل قالب هم خوانی صحیح و دقیق داشته باشد، هرگونه بیرون زدگی طرح از قالب بر عهده خود مشتری می باشد.
- تذکر مهم: حتما رنگ ها و طرح پس زمینه را تا انتهای کادر صفحه طرح ادامه دهید زیرا ممکن است به علت جابجایی و خطای تیغ برش، سفیدی داخل کار شما بوجود بیاید.
- همچنین از خطوط بی کیفیت و رنجه شده استقاده نکنید (به علت خوانده شدن طرح فایل قالب و تبدیل آن به طرح برداری جهت ساخت قالب، در صورت رنجه بودن اشکال ممکن است نتیجه با طرح ارسالی شما اختلاف زیادی داشته باشد).
- تذکر خیلی مهم: به هیچ عنوان از قالب های نوک تیز و خطوط نزدیک به هم (تا 3 میلی متر) استفاده نکنید، در این صورت ممکن است نتیجه نامطلوبی در چاپ بوجود بیاید که به عهده خود مشتری می باشد.