عمده کارت ویزیت ها و لیبل های مجموعه تیم گرافیک در قالب چاپ فرم عمومی می باشد. کارت ویزیت ها در سه دسته اصلی کارت ویزیت های ساده، فانتزی و مدیریتی ارائه شده است. در این مقاله به راهنمای عمومی طراحی بهینه و صحیح انواع کارت ویزیت و لیبل برای رسیدن به بهترین نتیجه چاپی می پردازیم.
مد رنگی طراحی CMYK
مد رنگی CMYK که مد رنگی مورد استفاده در چاپ افست می باشد، از ترکیب 4 رنگ اصلی ذیل تشکیل شده است؛ که میلیون ها رنگ از ترکیب آن ها ساخته می شود.
- C(cyan) : آبی دریایی
- M(magenta) : ارغوانی
- Y(yellow) : زرد
- K(key) : سیاه
مد رنگی رایج دیگر که معمولا برای طراحی های دیجیتالی جهت انواع صفحه نمایش ها کاربرد دارد و بر پایه نور می باشد، مد رنگی RGB می باشد (Red, Green, Blue). استفاده از این مد رنگی جهت محصولات چاپی معمولا با نتیجه مساعدی همراه نمی شود و در برخی موارد ممکن است با رنگی کاملا متفاوت در چاپ روبرو شوید؛ فلذا حتما این مورد را در نظر داشته باشید. فایل های ارسالی با مد رنگی RGB شامل تضمین کیفیت چاپی نمی باشند.
چند نکته در مورد مد رنگی در طراحی حائز اهمیت می باشد:
- بهترین حالت طراحی این است که از ابتدا شروع طراحی در انواع نرم افزار ها مثل فتوشاپ، مد رنگی CMYK تنظیم شده باشد (توجه داشته باشید تغییر مد رنگی در انتهای طراحی از RGB به CMYK خطا می باشد و امکان تغییر رنگ زیاد در چاپ وجود خواهد داشت.)
- عکس ها به صورت اورجینال دارای مود رنگی RGB می باشند. بهتر است اگر از نرم افزار دیگری غیر از فتوشاپ استفاده می کنید، تبدیل مد رنگی عکس را با فتوشاپ انجام دهید، زیرا فتوشاپ در این مورد کمترین خطا را دارد.
- این مورد را در نظر داشته باشید که اساسا سیستم های نمایشگر برپایه مد رنگی RGB بوده و نمی تواند نمایش دقیقی از CMYK داشته باشد.
- اختلاف رنگی انواع نمایشگر ها با نسخه چاپی حدود 15 درصد می باشد. این اختلاف بین دو فرم چاپی با طرح یکسان، اما زمان متفاوت نیز صدق می کند، علت این موضوع فرایند چاپی فرم عمومی می باشد که در ادامه مقاله درج شده است.
ملاحضات فرم عمومی
فرم عمومی چیست؟
به مجموعه فایل های چاپی که به علت پایین آوردن هزینه ها به صورت مشترک داخل یک فرم چاپی بسه شده و نسبت به نوع رنگ فایل ها تفکیک نمی شوند فرم عمومی گفته می شود.
لازم به ذکر است هر فرم عمومی متناسب با تمام فایل ها دارای میانگین رنگی خاص می باشد و رنگ ها بر اساس رنگ قالب فرم چاپی تنظیم می شود. از این رو کلیه کارهای که در این فرم چاپ می شوند با 15% اختلاف رنگ نسبت به مانیتور استاندارد مواجه خواهند شد.
به علت تغییر مداوم مواد اولیه ( کاغذ- مرکب- روکش ها و ...) و همچنین تفاوت میانگین رنگی در هر فرم، سفارشات شما در فرم های عمومی که حتی با اختلاف یک فرم چاپ شده اند باهم قابل مقایسه نخواهند بود. ( اختلاف فرم های عمومی از چاپ تا چاپ تا 30% ممکن است رخ دهد.)
شما می توانید قبل از سفارش نمونه جنس ها را برسی نمایید اما به یاد داشته باشید بافت و ضخامت کاغذ، کاور لمینت و همچنین کیفیت چسبندگی لیبل ها در برند های مختلف، متفاوت است و خرید چاپخانه بر اساس موجودی بازار می باشد. لذا هنگام سفارش این امر را در نظر بگیرید.
توجه داشته باشید نسبت به حساسیت و اهمیت کارتان نوع سفارش خود را مشخص کنید. لازم به ذکر است کیفیت سفارشات ( به لحاظ رنگ و کاغذ و ... ) در فرم های عمومی یک فرم اختصاصی قابل مقایسه نخواهد بود.
حاشیه برش کارت ویزیت و لیبل
تمام محصولات چاپی در مجموعه تیم گرافیک (به غیر از محصولات دارای سایز دلخواه مثل محصولات قالبدار )، دارای یک سایز مشخص به واحد سانتی متر بوده، که در هنگام ثبت سفارش آن محصول در توضیحات قابل مشاهده می باشد. این سایز، سایز دقیق فایل طراحی بوده که مورد تایید مجموعه می باشد و می توانید هنگام ثبت سفارش فایل مورد نظر را بارگذاری کنید.
با توجه به نکات بخش قبل در مورد فرم عمومی چاپ، جهت جلوگیری از روی هم افتادن طرح سفارش چاپی دیگر در طرح شما، برشکار ناچارا مقداری از درون طرح را برش میزند؛ فلذا سایز نهایی کارت ویزیت ها و لیبل ها بین 3 تا 5 میلی متر از هر طرف کوچکتر می باشد. حاشیه برش هر محصول بصورت دقیق در توضیحات آن محصول و همچنین در قالب راهنمای طراحی محصول که در صفحه ثبت سفارش قابل دانلود می باشد، ذکر شده است. در هنگام طراحی حتما به این حاشیه برش دقت نموده و از قرار دادن متن، لوگو و نکات مهم در این قسمت از طرح خود داری نمایید.
نکته مهم و حائز اهمیت در مورد برش محصولات چاپی در فرم عمومی این است که این برش ممکن است تا 3 میلی متر خطای جابجایی داشته باشد، در نتیجه بهتر است در فرم عمومی از طرح های قرینه مانند شکل زیر استفاده نکنید.
طراحی کارت ویزیت و لیبل های خاص
برخی محصولات چاپی مجموعه تیم گرافیک، ویژگی های خاصی دارند که متناسب با این ویژگی های، نکاتی را جهت طراحی فایل چاپی باید در نظر داشته باشید. محصولاتی مثل کارت ویزیت لمینت برجسته، کارت ویزیت لمینت مات طلاکوب، کارت ویزیت سلفون مات موضعی، کارت ویزیت پی وی سی برفکی نیمه شفاف، کارت ویزیت لمینت برجسته قالبدار، لیبل سلفون مات طلاکوب، لیبل متالایز، لیبل سلفون براق قالبدار و ...
این قبیل محصولات علاوه بر فایل طرح اصلی که بصورت چهار رنگ می باشد و راهنمای کامل آن در این مقاله آمده است، شامل یک یا چند فایل طرح اضافی نیز هستند که راهنمای هر کدام را می توانید در مقاله های زیر مشاهده کنید.
چیدمان طرح کارت ویزیت دورو
کلیه فایل های چاپی این مجموعه بصورت کتابی دورو بسته می شوند. مطابق تصویر زیر، اگر طرح رو و پشت کارت ویزیت را کنار هم مشاهده کنید، (دور، پشتِ دور) و (نزدیک، پشتِ نزدیک) چاپ می شود.
در واقع خواندن کارت چاپی به صورت چرخاندن از سمت چپ یا راست صورت می گیرد.
در نتیجه جهت سفارش چاپ کارت ویزیت دورو به دو صورت عمودی یا افقی مطابق شکل زیر، فایل طرح خود را در سامانه آپلود کنید.
ممکن است در موارد خاصی (برای مثال حالت سکه ای) مشابه شکل زیر شما درخواست چاپی متفاوتی از جهت پشت و روی کارت ویزیت داشته باشید، در این صورت حتما جهت توضیحات تکمیلی قبل از ثبت سفارش با مجموعه تماس حاصل نمایید؛ در غیر این صورت ممکن است فایل طرح شما در هنگام فرم بندی توسط اپراتور اشتباه تلقی شده و اصلاح شود.
نکات طلایی طراحی کارت ویزیت و لیبل ابعاد دلخواه
این امکان در مجموعه ارائه شده است که شما می توانید برخی از جنس های کارت ویزیت و لیبل های موجود را با ابعاد دلخواه (تا عرض حداکثر 42 سانتی متر) سفارش دهید. تمام قواعد طراحی کارت ویزیت در مورد اینگونه فرم های چاپی نیز صادق بوده و تفاوتی ندارد. تنها می بایست با توجه به سایز هر لت (برای مثال 4.8 * 8.5 سانتی متر) تعداد لت مورد نیاز جهت پوشش ابعاد مورد نظر خود را لحاظ کرده و بهترین سایز را جهت طراحی و چاپ انتخاب کنید.
خطای برش به همان مقدار معمول که در یک لت کارت ویزیت صورت می گیرد، در اندازه نهایی کل طرح وجود خواهد داشت.
این نکته را نیز مد نظر داشته باشید که شما ملزم به انتخاب ابعاد متناسب (ضرایب صحیح ابعاد پایه) نیستید و هر ابعاد دلخواهی را می توانید جهت سفارش انتخاب کنید. (البته توصیه می شود از نهایت فضای ابعادی استفاده کنید که بهینه ترین حالت ممکن باشد)
راهنمای رنگ مشکی در کارت ویزیت و لیبل
جهت استفاده از رنگ مشکی در متن یا زمینه طراحی در مد رنگی CMYK نکات زیر را در نظر داشته باشید:
- رنگ نوشته های مشکی ترجیحا از کد رنگی مشکی تک رنگ (C=0 M=0 Y=0 K=100) باشد. هر چند مشکی تک رنگ به خاکستری تمایل دارد و با مشکی چهار رنگ (C=100 M=100 Y=100 K=100) قابل قیاس نمی باشد، اما ممکن است مطابق شکل به علت روی هم چاپ نشدن دقیق رنگ ها، دچار خطای سایه افتادگی شود. (این نکته در مورد کارت ویزیت های مدیریتی pvc متفاوت بوده و حتما از مشکی چهار رنگ (C=100 M=100 Y=100 K=100) استفاده کنید)
- در مورد زمینه های تمپلات کاملا مشکی، از کد رنگی مشکی چهار رنگ (C=100 M=100 Y=100 K=100) استفاده کنید، در صورت استفاده از مشکی تک رنگ، زمینه خاکستری خواهد شد. تذکر: در کارت ویزیت های کتان و کارتی به هیچ عنوان از زمینه های تماما یک رنگ (مخصوصا مشکی) استفاده نکنید، زیرا بخاطر جنس بخصوص این محصولات، پخش شدگی و ریزش رنگ های یک دست اجتناب ناپذیر می باشد و در این موارد مجموعه تضمین کیفیت چاپ نمی کند.)
- در صورت استفاده از زمینه تمپلات مشکی چهار رنگ اگر روی آن از نوشته یا اشکال سفید استفاده می کنید این نکته را در نظر داشته باشید که بایستی از دور خط 0.5 point (یا stroke: 2px) مشکی تک رنگ (C=0 M=0 Y=0 K=100) استفاده کنید.
- اگر رنگ خاکستری تمپلات را برای زمینه در نظر دارید، به هیچ وجه از خاکستری 4 رنگ استفاده نکنید؛ این نوع رنگ ها با تونالیته فوق العاده ای همراه خواهد بود (مطابق شکل زیر). بهترین کد رنگی برای متون و زمنیه خاکستری، کد رنگی تک رنگ از k=15 تا k=80 می باشد.
- در کارت ویزیت های مدیریتی PVC بهترین مشکی پر رنگ (اصطلاحا پر کلاغی) کد رنگی چهار رنگ (C=80 M=70 Y=70 K=100) می باشد.
راهنمای فونت نوشته ها در کارت ویزیت و لیبل
جهت دریافت بهترین نتیجه و خوانا بودن متون داخل طرح خود، به هیچ وجه از فونت های فارسی کمتر از سایز 7pt و فونت های لاتین کمتر از سایز 8pt استفاده نکنید (مگر برای اهداف خاص)
توجه داشته باشید که این سایز ها صرفا حداقل سایز خوانا جهت نوشته ها می باشد، بهتر است از سایز های بالاتر برای وضوح عالی متون استفاده شود.
فونت های لاتین در حالت بولد معمولا از خوانایی بهتری برخوردار هستند. این نکته را نیز در مورد فونت های لاتین تحریری و نازک در نظر داشته باشید که به علت جابجایی زینک ممکن است این فونت ها ناخوانا و تار دیده شوند.
نکته دیگر که باید در نظر داشته باشید، هرچه از رنگ های کمتری در فونت ها استفاده کنید (1 یا 2 رنگ از چهار رنگ CMYK صفر باشد) وضوح و خوانایی بیشتری دریافت می کنید. مخصوصا برای فونت های کمتر از 8pt این نکته بسیار حائز اهمیت می باشد (خطای زینک در فونت های ریز اجتناب نا پذیر است).
همچنین این نکته را در جنس های مثل کتان که روکش سلفون یا لمینت ندارند مخصوصا در نظر بگیرید، زیرا فونت های چهار رنگ در اینگونه محصولات دارای پشت زدگی خواهد بود.