سبد خرید
×
حذف از سبد خرید
محصول محصول از سبد خرید حذف شود؟
بله خیر
اخطار!
عدم اتصال به اینترنت
بستن
  محصول و خدمات تعداد جمع
فهرست
×
جستجو
سبدخرید 0
کاربر
فهرست

تفاوت بروشور و کاتالوگ چیست؟ با کاربرد بروشور و کاتالوگ بیشتر آشنا شویم

30 آذر 1399

بررسی مهم‌ترین تفاوت بروشور و کاتالوگ در تیم گرافیک

بروشور چیست؟ کاتالوگ چیست؟ چه تفاوتی با هم دارند؟ این سوالی است که بعد از شنیدن نام بروشور و کاتالوگ در ذهن افراد بسیاری نقش می‌بندد. بروشور و کاتالوگ هر دو از ابزار تبلیغاتی‌اند که توسط صاحبان مشاغل طراحی و چاپ می‌شوند. شاید در ظاهر کمی به هم شبیه باشند اما تفاوت‌های بسیاری از لحاظ تعریف، ویژگی‌های ظاهری و اهداف چاپ دارند. در این مقاله می‌خواهیم مهم‌ترین تفاوت بروشور و کاتالوگ را بررسی کنیم. از شما هم دعوت می‌کنیم تا انتهای این مقاله همراه تیم گرافیک باشید.

1- تفاوت در تعریف و نحوه کاربرد، مهم‌ترین تفاوت بروشور و کاتالوگ

مهم‌ترین تفاوت کاتالوگ و بروشور در تعریف آن‌هاست. به عبارت دیگر باید پیش از چاپ بروشور یا کاتالوگ به خوبی این دو محصول را بشناسیم و اطلاعات دقیقی از ویژگی‌ها و کاربرد آن‌ها داشته باشیم. از کاتالوگ و بروشورها برای معرفی محصولات استفاده می‌شود اما در برخی از قسمت‌ها اختلاف‌های کوچکی با هم دارند که کاربرد آن‌ها را تغییر می‌دهد. بهتر است برای آشنایی بیشتر تفاوت بروشور و کاتالوگ با تعریف این دو برگه تبلیغاتی آشنا شویم.

کاتالوگ چیست؟ ابزاری برای تبلیغات بیشتر با اثربخشی بالاتر

جالب است که بدانید کاتالوگ برای اولین بار در سال 1498 میلادی در میلان ایتالیا طراحی شد. خالق کاتالوگ فردی به نام آلدوس پیوس ماناتیوس بود که فهرستی از کتاب‌های کتابخانه‌اش را در یک دفترچه گردآوری کرد. شاید قرن‌ها بعد از این اتفاق چاپخانه‌های معتبر جهان اقدام به چاپ کاتالوگ کردند. امروزه در کنار کاتالوگ‌های چاپی، کاتالوگ‌های دیجیتالی هم روی CD و فلاپی یا وب سایت‌ها می‌شود.

کاتالوگ‌ها دفترچه‌هایی‌اند که حاوی اطلاعات و فهرست کاملی از محصولات یا خدمات یک شرکت و سازمان هستند. در حقیقت‌ کاتالوگ‌ها با هدف ارائه اطلاعاتی درباره محصولات و خدمات یک مجموعه چاپ می‌شوند. این اطلاعات بسیار ساده و خلاصه اما مهم و ضروری است.

چاپ بروشور و کاتالوگ، ابزاری قدرتمند برای اهداف تبلیغاتی و بازاریابی

بروشور چیست؟ برگه‌ای چاپ شده مناسب برای تبلیغ و بازاریابی

بروشور هم مانند کاتالوگ تاریخچه‌ای طولانی دارد و از سال 1940 تا کنون مورد استفاده قرار می‌گیرد. اما برخلاف کاتالوگ‌ها برای معرفی همه محصولات استفاده نمی‌شوند. بروشورها معمولا برای معرفی یک محصول خاص که خریداری شده به‌صورت کاغذی چاپ و استفاده می‌شود. در کنار اهداف بازاریابی هدف از چاپ بروشور ارائه یک راهنما برای استفاده از محصولات است.

بروشورها مدل‌های مختلفی دارند اما بیشتر اوقات روی یک برگه چاپ می‌شوند که به چند طرف تا می‌شود. به قسمت‌های تا شده بروشور «لت» گفته می‌شود. به‌عنوان مثال با چاپ بروشور 2 لت A4 اطلاعات کاملی را درباره یک بیزینس،‌ خدمات یا محصول ارائه می‌دهند.

تبلیغات ارزان و کارآمد با چاپ کاتالوگ یا بروشور

2- اهداف چاپ بروشور و کاتالوگ، هر دو مناسب برای تبلیغات اما با اهداف متفاوت

بروشورها و کاتالوگ‌ها برای اهداف تبلیغاتی و بازاریابی طراحی و تولید می‌شوند. اما با معیارهای جداگانه‌ای برای معرفی و تبلیغات دارند. بروشورها با هدف آموزش و اطلاع رسانی درباره یکی از خدمات، یک محصول مشخص یا یکی از ویژگی‌های اصلی بیزینس چاپ می‌شوند. بروشورها را می‌توان درباره یک رویداد خاص استفاده کرد یا در مکان‌های مشخصی به کار برد. بیزینس‌های بسیاری با چاپ بروشور 2 لت پالتویی اطلاعات مختصری را در زمینه معرفی کسب‌وکار و راه‌های ارتباطی در اختیار مشتریان خود قرار می‌دهند.

کاتالوگ‌ها هم برای هدف‌های تبلیغاتی چاپ می‌شوند اما فقط برای یک محصول یا رویداد نیستند. با استفاده از کاتالوگ‌ها اطلاعات مختصر و مفیدی درباره همه محصولات و خدمات یک مجموعه را در اختیار مشتریان قرار می‌دهند. در کاتالوگ‌ها همه ویژگی‌های محصولات را با توصیف کامل درج می‌کنند.

کاتالوگ،‌ بهترین وسیله برای چاپ اطلاعات محصولات و خدمات یک مجموعه

3- تفاوت در محتوای کاتالوگ با بروشور، تفاوتی بین محتوای متنی تا تصویری

یک نکته خیلی جالب درباره تفاوت کاتالوک با بروشور تفاوت محتوای متنی و تصویری و نوع چیدمان آن‌هاست. در کاتالوگ‌ها تعداد تصاویر به نسبت بروشورها خیلی کم است و در مورد محتوای متنی هم به همین صورت است. در کاتالوگ اطلاعات کوتاهی درباره همه محصولات بیان می‌شود. اما در بروشورها چون به‌صورت مستقیم در مورد یک محصول خاص، خدمات یا رویداد صحبت می‌شود محتوا کلی‌تر و کامل‌تر است.

نکته جالب بعدی درباره تفاوت چیدمان محتوای بین کاتالوگ‌ها و بروشورها است. متن‌های یک کاتالوگ براساس حروف الفباست و محصولات بنابر ترتیب الفبا معرفی می‌شوند. اما در بروشورها هیچ ترتیب یا الویتی برای معرفی محصولات وجود ندارد.

در کنار بروشورها و کاتالوگ‌ها از تراکت هم برای تبلیغات و جذب مشتری استفاده می‌شود. پیشنهاد می‌کنیم مطالعه مقاله تفاوت تراکت و بروشور را نیز از دست ندهید. با مطالعه این مقاله اطلاعات کاملی بین فرق تراکت و بروشور به دست خواهید آورد.

بروشور، ابزاری کاربردی برای معرفی یک محصول یا رویداد

4- حجم و ساختار، عاملی مهم در تفاوت کاتالوگ و بروشور

ظاهر بروشور و کاتالوگ هم از مهم‌ترین فاکتورهای این دو سند تبلیغاتی به شمار می‌روند. کاتالوگ‌ها برخی اوقات از چندین صفحه تا دفترچه و کتابچه چاپ می‌شوند. برای صحافی و صفحه‌بندی کاتالوگ‌ها از منگنه یا سیم‌کشی استفاده می‌شود. اما بروشورها از یک برگه تا خورده در قطع‌های بزرگ یا کوچک تشکیل شده‌اند که نیازی به صفحه‌بندی یا صحافی بعد از چاپ ندارند.

صفحه‌بندی و چیدمان، جالب‌ترین تفاوت بروشور و کاتالوگ

چاپ بروشور و کاتالوگ تبلیغاتی با کیفیت مناسب در تیم گرافیک

در تیم گرافیک تفاوت کاتالوگ و بروشور را معرفی کردیم. شما می‌توانید با توجه به نوع کسب‌وکارتان انتخاب کنید که کدام‌یک را برای تبلیغ محصولات یا خدمات خود انتخاب کنید. فکر م‌کنید بروشور پیام شما را بهتر انتقال دهد یا با توجه به اهدافتان کاتالوگ کاربرد بیشتری دارد؟

اگر برای تبلیغات خود تصمیم به چاپ کاتالوگ یا بروشور گرفتید باید به یک چاپ با کیفیت فکر کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر در زمینه چاپ و طراحی بروشور یا کاتالوگ می‌توانید با شماره تلفن‌های02144044827– 02144044881 تماس بگیرید. کارشناسان تیم گرافیک اطلاعات لازم را در زمینه چاپ انواع کاتالوگ و بروشور در اختیار شما قرار می‌دهند.

×
کارایی بهتر در اپلیکیشن
  • تهران - فلکه دوم صادقیه ، پشت بانک ملت ، خیابان تقدیری ، مجتمع تجاری افتخار ، واحد 2 و 3 ، مجموعه "تیم گرافیک"
    ساعت کاری: شنبه تا چهارشنبه 9:30 صبح الی 19
    پنج شنبه ها 9:30 الی 18
    شماره تماس: 02144044827 - 02144044881 - 02144037023

نماد های سایت
  • logo-samandehi
تمامی حقوق برای این سایت محفوظ میباشد. کپی رایت 1401 - قدرت گرفته از چاپیروس